Mediation & Geschillencommissies

ICC faciliteert mediation. Bij mediation treedt een mediator op als neutrale tussenpersoon bij een geschil, teneinde de betrokken partijen tot een oplossing te bewegen. De partijen houden controle over de uitkomst; zonder hun instemming kan niet tot een bindende oplossing worden gekomen.

Mediation zaken wordt begeleid door het ICC Internationaal Centrum voor ADR, een separate organisatie naast het ICC Hof voor Arbitrage. Het Internationaal Centrum voor ADR is gevestigd in Parijs.

De ICC Mediationregels
Per 1 januari 2014 zijn de nieuwe ICC Mediationregels van kracht. Deze regels, die de ADR-regels vervangen, sluiten aan op de hedendaagse praktijk. De Mediation regels scheppen heldere kaders en procedures, tegelijkertijd adresseren ze de vraag naar flexibiliteit.

De ICC Mediation-clausule

Het ICC Internationaal Centrum voor ADR behandelt geschillen tussen partijen, mits in het contract de correcte Mediation-clausule is opgenomen. Afhankelijk van de omstandigheden, kiest u voor een van de clausules.

Aanmelden verzoek om mediation
Mediationverzoeken dienen rechtstreeks bij het ICC International Centre for ADR te worden aangemeld via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Geschillencommissies
Naast mediation faciliteert ICC andere vormen van ADR. Zo draagt ICC’s Dispute Board Centrum bij aan de werkzaamheden van zogeheten geschillencommissies (Dispute Boards). Dispute boards zijn onafhankelijke commissies, met als doel het oplossen van mogelijke onenigheid tussen partijen gedurende de looptijd van de overeenkomst. De procedure rond Dispute Boards wordt geregeld door de Dispute Board Rules.

 

Meer informatie: Internationale Geschillenbeslechting - Inzicht in ICC mediation

 

Download hier de PDF.

Het (digitaal) beschikbaar stellen van de brochure Internationale Geschillenbeslechting - Inzicht in ICC mediation op andere domeinen dan www.icc.nl is niet toegestaan. Wel is het zonder meer toegestaan te verwijzen naar de relevante webpagina van ICC: www.icc.nl/geschillen/mediation-geschillencommissies.

De verspreiding van de brochure Internationale Geschillenbeslechting - Inzicht in ICC mediation is mede mogelijk gemaakt door:

Logo medarba

logo RS nieuw

 

 

Weblogo van Bethem  Keulen

lidworden

Nieuws

01-11

vn-conferentie over klimaatverandering: cop 23, 6-17 november, bonn

Als vervolg op het gesloten VN-Klimaatakkoord in Parijs (2015), vindt in november in Bonn de VN-conferentie over klimaatverandering plaats. ICC focust zich tijdens die conferentie vooral op de zogeheten Business and Industry (BINGO) Day, die donderdag 9 november op de agenda staat. Deze dag staat in het teken van de belangrijke rol die private sectoren als innovatoren, ontwikkelaars en leveranciers van technologische, organisatorische en financiële oplossingen vervullen die nodig zijn om de uitdagingen van klimaatverandering aan te gaan.

> Lees meer...
31-10

publicatie business guide to trade and investment, volume 1 on international trade

Onlangs is deel 1 verschenen van de publicatie "Business Guide to Trade and Investment" die zich richt op internationale handel. Het tweede deel over Investeringen volgt later. Deel 1 behandelt onder andere de zakelijke belangen inzake de internationale en regionale regels die van toepassing zijn op handel in goederen en diensten, alsook aspecten handel zoals intellectueel eigendomsrecht en geschillenbeslechting.

> Lees meer...
31-10

icc toolkit: marketing and advertising to children - nu beschikbaar

De ICC Toolkit Marketing and Advertising to Children is onlangs verschenen en in 11 talen beschikbaar. Met de toolkit erkent ICC dat kinderen en tieners twee specifieke doelgroepen zijn. Kinderen behoren volgens ICC tot de leeftijdsgroep van 12 jaar en jonger. En tieners en jong volwassenen tot de leeftijdsgroep 13-18 jaar. De toolkit is gebaseerd op een aantal basisprincipes en hanteert daarbij richtlijnen. Reclameuitingen voor producten specifiek bestemd voor volwassenen mogen bijvoorbeeld niet van toepassing zijn op kinderen. Denk hierbij aan drugs-, alcohol- of gokgerelateerde reclames.

> Lees meer...