Herkenbaarheid online advertenties van groot belang voor transparantie en consumentenvertrouwen

Met de ontwikkeling van online adverteren zijn nieuwe vormen van adverteren ontstaan, waaronder native advertising. Hierbij vormt een advertentie een onderdeel van de inhoud – bijvoorbeeld een online artikel.

Onze recent gelanceerde richtlijnen voor adverteerders bieden kaders bij het borgen van transparantie en consumentenvertrouwen bij deze vorm van adverteren. Zo dienen consumenten de advertentie eenvoudig als zodanig te moeten kunnen herkennen. Daarnaast zou de identiteit van de adverteerder eenvoudig te achterhalen moeten zijn, en dienen relevante factoren die van invloed zijn op beslissingen van consumenten eenduidig te worden gecommuniceerd.

Door middel van effectieve zelfregulering bouwen wij aan vertrouwen en wordt verzekerd dat reclame eerlijk, legaal, behoorlijk en integer is. Op dit moment vormt de consolidated ICC Code de basis voor marketing zelfregulering in meer dan 35 landen; in Nederland heeft de Code geleid tot oprichting van de Stichting Reclame Code.

Download de ICC Guidance on Native Advertising.

Laatste tweets

ICC Nederland - 11 hours ago

Spits jij je oren bij het horen van #SDGs, #UN, WTO, international trade en global level playing field? Solliciteer… twitter.com/i/web/status/9…

reply retweet favorite
ICC WBO - 1 day ago

Formerly the Colombian Minister of Information and Communication Technologies (#ICT), ICC #BASIS appoints… twitter.com/i/web/status/9…

reply retweet favorite

Activiteiten

14-06

icc seminar: sanctions, export controls and logistics, thursday 14 june 2018, the hague

If there is a current development that deserves the close attention of all economic operators in the Netherlands it is the clear attempt of the Dutch authorities to step up enforcement of sanctions and export controls that we have recently witnessed.

> Lees meer...
19-09

seminar: avoiding and solving conflicts in the construction and engineering sector, 19 september 2018, the hague

Contracts in the construction and engineering sector regularly contain multi-tiered dispute resolution clauses, as is the case in the ICC model contracts and the FIDIC suite of contracts. These clauses aim to avoid disputes or to resolve them at an early stage. Disputes that are not settled through the preliminary tiers are often resolved through ICC Arbitration.

> Lees meer...

Column

17-01

wie goed doet, goed ontmoet

“Integriteit is het juiste doen, ook wanneer niemand kijkt.” Dit was één van de uitspraken tijdens de Week van de Integriteit die aangeeft dat integriteit normaal zou moeten zijn. Iets wat je doet zonder dat je daarvoor beloond of erkend wordt. In een ideale wereld is dat misschien zo. Maar wat in de praktijk gebeurt, is eigenlijk het omgekeerde. 

> Lees meer...
28-06

brexit; a view from the eye of the storm

London, 28 June 2016

It will take time to properly assess the implications of the UK’s decision to leave the EU. It has been a tumultuous week of, political resignations – including the Prime Minister – the pound falling to a record low against the dollar, the UK losing its AAA rating, $3 trillion being wiped off the global markets, and governments as far away as Japan having to intervene to protect their small businesses.

> Lees meer...
04-02

herziene icc model contract on distributorship een welkom “up to date” instrument

Het thans gepubliceerde herziene ICC Model Contract on Distributorship voorziet in een groeiende behoefte vanuit de praktijk aan flexibiliteit om in te kunnen spelen op wisselende marktomstandigheden. Zo bevat het nieuwe ICC Model bijvoorbeeld een bijlage dat als format kan worden gehanteerd voor het opzetten en onderhouden van een gezamenlijke strategische benadering van de markt.

> Lees meer...