Wie zijn wij?

ICC The world business organization is de grootste bedrijvenorganisatie ter wereld met leden in 130 landen en kantoren in 93 landen. ICC Nederland is een private vereniging en de Nederlandse afdeling van ICC.

Onze organisatie zet zich in voor een goed klimaat voor internationaal zaken doen, eerlijke concurrentie en een internationaal gelijk speelveld. Vaste gesprekspartners zijn intergouvernementele organisaties zoals de Verenigde Naties en haar satellietorganisaties, de Wereldhandelsorganisatie (WTO), de Werelddouaneorganisatie, enzovoorts. Ook is ICC vaste gesprekspartner van de G8 en de G20.

Wij zijn toonaangevend, onder meer op het gebied van zelfregulering en geschillenbeslechting. Wereldwijd gebruiken ondernemers dagelijks ICC publicaties om eenvoudiger zaken te kunnen doen. Voorbeelden zijn de modelcontracten, standaard leveringsvoorwaarden (Incoterms® 2010) en de regels voor documentair krediet (UCP600). Het ICC Hof van Arbitrage, opgericht in 1923, neemt jaarlijks circa 800 zaken in behandeling en is de grootste partij voor internationale commerciële geschillenbeslechting.

Voorzitter van ICC Nederland is de heer Henk W. Broeders. Algemeen secretaris is mevrouw Marijke Wolfs. Ons kantoor is gevestigd in de Malietoren in Den Haag. Sunil Bharti Mittal, oprichter en voorzitter van Bharti Enterprises (India), is voorzitter van de mondiale ICC organisatie, met hoofdkantoor in Parijs.

Op dit moment hebben we meer dan 150 leden, bestaande uit individuele leden (internationale ondernemingen), collectieve leden (voornamelijk brancheorganisaties) en bijzondere leden (Kamer van Koophandel Nederland).

Het beleid van de vereniging wordt bepaald door de leden in commissies en het bestuur.

Raad van Bestuur ICC Nederland
dhr. Henk Broeders (voorzitter)
dhr. Wim Hamers, Tata Steel (vice-voorzitter)
dhr. Norbert Both, Shell
dhr. Han van Delden, KPMG
dhr. Paul van Gelder, ERIKS
dhr. Jos Huigen, KPN 
dhr. Hans de Jong, Philips
dhr. Louis van Lennep
dhr. Steven van Maasakker, Heineken
dhr. Johan Rijlaarsdam, Houthoff Buruma
dhr. Paul Schuilwerve, ABN AMRO
dhr. Michaël van Straalen, MKB-Nederland
mw. Juultje van der Wijk, ING
mw. Claudia Zuiderwijk, Kamer van Koophandel

 

Laatste tweets

ICC Nederland - 8 hours ago

ICC Netherlands' introduction of its top international business mediators at ICC's International Centre for ADR in… twitter.com/i/web/status/9…

reply retweet favorite
ICC Nederland - 17 days ago

Bent u al partner van de Week van de Integriteit? > 50 organisaties, 1 week, één thema: integriteit. Meer weten weekvandeintegriteit.nl

reply retweet favorite

lidworden

Nieuws

01-11

vn-conferentie over klimaatverandering: cop 23, 6-17 november, bonn

Als vervolg op het gesloten VN-Klimaatakkoord in Parijs (2015), vindt in november in Bonn de VN-conferentie over klimaatverandering plaats. ICC focust zich tijdens die conferentie vooral op de zogeheten Business and Industry (BINGO) Day, die donderdag 9 november op de agenda staat. Deze dag staat in het teken van de belangrijke rol die private sectoren als innovatoren, ontwikkelaars en leveranciers van technologische, organisatorische en financiële oplossingen vervullen die nodig zijn om de uitdagingen van klimaatverandering aan te gaan.

> Lees meer...
31-10

publicatie business guide to trade and investment, volume 1 on international trade

Onlangs is deel 1 verschenen van de publicatie "Business Guide to Trade and Investment" die zich richt op internationale handel. Het tweede deel over Investeringen volgt later. Deel 1 behandelt onder andere de zakelijke belangen inzake de internationale en regionale regels die van toepassing zijn op handel in goederen en diensten, alsook aspecten handel zoals intellectueel eigendomsrecht en geschillenbeslechting.

> Lees meer...
31-10

icc toolkit: marketing and advertising to children - nu beschikbaar

De ICC Toolkit Marketing and Advertising to Children is onlangs verschenen en in 11 talen beschikbaar. Met de toolkit erkent ICC dat kinderen en tieners twee specifieke doelgroepen zijn. Kinderen behoren volgens ICC tot de leeftijdsgroep van 12 jaar en jonger. En tieners en jong volwassenen tot de leeftijdsgroep 13-18 jaar. De toolkit is gebaseerd op een aantal basisprincipes en hanteert daarbij richtlijnen. Reclameuitingen voor producten specifiek bestemd voor volwassenen mogen bijvoorbeeld niet van toepassing zijn op kinderen. Denk hierbij aan drugs-, alcohol- of gokgerelateerde reclames.

> Lees meer...