Anti-corruptie

Hoge boetes, ernstige reputatieschade en arrestatie van medewerkers. De gevolgen van corruptie voor ondernemingen worden steeds ingrijpender. De corruptiezaken die het afgelopen jaar aan het licht kwamen, kregen in de media uitvoerig aandacht en maken duidelijk wat de impact van betrokkenheid bij omkoping en corruptie kan zijn.

Corruptie bedreigt niet alleen de integriteit van de markt, maar ondermijnt ook eerlijke concurrentie, verstoort het publieke vertrouwen en ondermijnt de rechtsstaat. Betaling van steekpenningen bij zakelijke transacties leidt tot verlies van transparantie en verstoort eerlijke concurrentie. Alleen een systeem dat vrij is van corruptie maakt het mogelijk voor alle deelnemers om te concurreren onder gelijke omstandigheden. Daarnaast kost corruptie de samenleving veel geld. Schattingen van het World Economic Forum tonen aan dat de kosten van corruptie jaarlijks gelijk staan aan meer dan 5% van het mondiale BBP, wat neerkomt op US$ 2,6 biljoen per jaar. Hiervan wordt US$ 1 biljoen betaald aan steekpenningen.

Eerlijk zakendoen, zonder corruptie

Een groot, mondiaal probleem als corruptie kun je niet alleen oplossen. Daarom werkt ICC Nederland samen met ondernemersorganisaties VNO-NCW, MKB-Nederland en de Rijksoverheid. De brochure Eerlijk zakendoen, zonder corruptie, is een resultaat van die samenwerking. Met de tips uit deze brochure zetten ondernemers de eerste stappen richting een goede bedrijfscultuur, waarin medewerkers gestimuleerd worden op een integere wijze internationaal zaken te doen.

Download hier de PDF.

Internationale aanpak door mondiale ICC organisatie

Al sinds 1977 neemt de ICC, de grootste ondernemersorganisatie ter wereld, het voortouw in het bevorderen en bewerkstelligen van integriteit in het internationaal zakelijk verkeer. Deze pioniersrol van ICC geeft haar al vroege bewustzijn weer van de schadelijke effecten van corruptie. ICC is representant van het bedrijfsleven bij internationale initiatieven op het gebied van de bestrijding van corruptie waaronder de OESO en de VN. De belangrijkste doelstelling van ICC op dit gebied is om zelfregulering te stimuleren wanneer het bedrijfsleven te maken krijgt met problemen rondom afpersing en omkoping. ICC stelt niet alleen corruptie aan de kaak, maar ontwikkelt ook maatregelen en standaarden ter bestrijding ervan.

Week van de Integriteit

ICC Nederland is initiatiefnemer van de nationale Week van de Integriteit. Doel van de Week van de Integriteit is aandacht te vragen voor het belang van integriteit. De campagne wil mensen bewust maken en integer gedrag bevorderen, op de werkvloer en in de bestuurskamer, bij de overheid, in het bedrijfsleven en bij maatschappelijke organisaties. De campagne brengt private en publieke partijen bijeen om gezamenlijk de impact te vergroten. Voor meer informatie, bezoek de website van de Week van de Integriteit.

Anti-Corruptie commissie

In Nederland bestaat een actieve CR & Anti-corruptie commissie, gevormd door Nederlandse integriteit en compliance experts, afkomstig uit bedrijfsleven en advocatuur. Nationale en internationale (beleids-)ontwikkelingen en ICC standpunten en standaarden staan hier centraal evenals de uitwisseling van kennis en ervaring van de commissieleden (en hun gasten). ICC Nederland is gesprekspartner van de Nederlandse overheid bij de vorming van beleid. Ook schuift ICC Nederland aan bij de zogenoemde country monitoring reviews van de OESO.

Voor meer informatie over de ICC werkzaamheden op het terrein van Anti-corruptie kunt u contact opnemen met ICC Nederland via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Laatste tweets

ICC Nederland - 25 days ago

Open voor registratie! ICC seminar "Bestuurdersaansprakelijkheid en risico's van mededinging en corruptie", di 3/10 Den Haag. Ga naar icc.nl

reply retweet favorite
ICC WBO - 63 days ago

49% of agricultural products used in @Heineken beer is sourced locally to empower communities in Africa & Middle Ea… twitter.com/i/web/status/8…

reply retweet favorite

icc nederland, ondernemersorganisaties en rijksoverheid lanceren anti-corruptiegids

Nederlandse internationaal opererende bedrijven zijn zich nog onvoldoende bewust van de risico’s en de schadelijke gevolgen van corruptie bij internationaal zakendoen.

slotconferentie week van de integriteit: een sfeerimpressie

De Slotconferentie van de Week van de Integriteit, op 9 december, kon rekenen op een zaal vol managers, academici, directieleden, integriteits- en compliance professionals afkomstig uit bedrijfsleven, overheid en maatschappelijk middenveld. Na het succes van de afgelopen (eerste) editie van de Week van de Integriteit, wordt deze volgend jaar wederom georganiseerd van 1 t/m 9 december 2017.

bedrijfsleven en overheid komen tot integriteitsagenda voor 2017

Op de Slotconferentie van de Week van de Integriteit hebben publieke en private partijen, academici en het maatschappelijk middenveld de Integriteitsagenda voor 2017 vastgesteld.