Herziene ICC Model Contract on Distributorship een welkom “up to date” instrument

Het thans gepubliceerde herziene ICC Model Contract on Distributorship voorziet in een groeiende behoefte vanuit de praktijk aan flexibiliteit om in te kunnen spelen op wisselende marktomstandigheden. Zo bevat het nieuwe ICC Model bijvoorbeeld een bijlage dat als format kan worden gehanteerd voor het opzetten en onderhouden van een gezamenlijke strategische benadering van de markt.

Ook wordt ingespeeld op de invloed van het internet op de klassieke vormen van samenwerking die vaak zijn gebaseerd op de toekenning van exclusieve rechten voor specifieke geografisch afgebakende gebieden of afzetkanalen. Waar de regels van het mededingingsrecht in beginsel aan de distributeur het recht toekennen te verkopen via het internet, worden in het herziene ICC Model bepaalde voorwaarden gesteld aan het gebruik van intellectuele eigendomsrechten en andere materialen van de producent/leverancier. Daarmee wordt bevorderd dat de verkoop van de contractproducten zodanig plaatsvindt dat deze in overeenstemming is met de eisen die de producent/leverancier daaraan kan en mag stellen.

Distributieovereenkomsten zijn in de praktijk een van de meest voorkomende methoden voor producenten en leveranciers om hun producten in het buitenland op de markt te brengen. In het internationale bedrijfsleven wordt het ICC Model vaak gehanteerd als uitgangspunt voor de vastlegging van dergelijke handelsrelaties. Belangrijke overweging daarbij is dat het ICC Model er niet op is gericht de belangen van één specifieke partij te behartigen, maar een universele evenwichtige basis voor een langjarige samenwerking te bieden. Aantrekkelijk daarbij voor het internationale bedrijfsleven is dat het Model voor bepaalde onderwerpen ook voorziet in keuzemogelijkheden. Juristen uit alle continenten zijn bij de totstandkoming van het ICC Model betrokken en uiteindelijk door alle 88 nationale ICC comités in de wereld getoetst aan nationale wetgevingen en handelsgebruiken.

Het ICC Model Contract on Distributorship werd in 1994 voor het eerst gepubliceerd en in 2002 herzien in verband met belangrijke nieuwe ontwikkelingen onder andere op het terrein van het mededingingsrecht. Na de publicatie in 2015 van het herziene ICC Model Contract Commercial Agency is nu ook het herziene ICC Model Contract on Distributorship gepubliceerd en verkrijgbaar bij ICC Nederland.

Het herziene ICC Model Contract on Distributorship is voor het internationaal opererende bedrijfsleven een welkom "up to date" instrument om tot een goede en evenwichtige vastlegging van distributieovereenkomsten te komen.

 

foto Van Till

Jaap van Till
Loyal Lawyers
ICC Commercial Law and Practice Commission

Nieuws

13-07

nederland op 4e plaats icc open markets index 2017

Nederland staat vierde op de ICC Open Market Index 2017, dit betekent dat de Nederlandse economie wordt gezien als een van de meest toegankelijke economieën wereldwijd. Nederland presteert (buitengewoon) sterk op handelsbeleid en handelsinfrastructuur. ICC's Open Market Index beoordeelt 75 landen aan de hand van vier indicatoren op de toegankelijkheid van hun economie voor handel. > Lees meer...

10-07

best-practices voor effectievere mededingingsprocedures gepubliceerd

ICC komt met een reeks best-practices en aanbevelingen voor mededingingsautoriteiten ten benhoeve van handhaving van mededingingsrecht. Het beoogt bij te dragen voor om zo bedrijven van consistente, voorspelbare en eerlijke beslissingen te verzekeren. > Lees meer...

04-07

meer samenhang nodig op het gebied van oorsprongregels in handelsverdragen

Er worden steeds meer bilaterale en regionale preferentiële handelsverdragen gesloten. Dit leidt tot verschillende oorsprongregels en -procedures, waardoor handelsbelemmeringen ontstaan in de gehele keten. Met name het midden- en kleinbedrijf ondervindt hiervan de negatieve effecten.

> Lees meer...