Herziene ICC Model Contract on Distributorship een welkom “up to date” instrument

Het thans gepubliceerde herziene ICC Model Contract on Distributorship voorziet in een groeiende behoefte vanuit de praktijk aan flexibiliteit om in te kunnen spelen op wisselende marktomstandigheden. Zo bevat het nieuwe ICC Model bijvoorbeeld een bijlage dat als format kan worden gehanteerd voor het opzetten en onderhouden van een gezamenlijke strategische benadering van de markt.

Ook wordt ingespeeld op de invloed van het internet op de klassieke vormen van samenwerking die vaak zijn gebaseerd op de toekenning van exclusieve rechten voor specifieke geografisch afgebakende gebieden of afzetkanalen. Waar de regels van het mededingingsrecht in beginsel aan de distributeur het recht toekennen te verkopen via het internet, worden in het herziene ICC Model bepaalde voorwaarden gesteld aan het gebruik van intellectuele eigendomsrechten en andere materialen van de producent/leverancier. Daarmee wordt bevorderd dat de verkoop van de contractproducten zodanig plaatsvindt dat deze in overeenstemming is met de eisen die de producent/leverancier daaraan kan en mag stellen.

Distributieovereenkomsten zijn in de praktijk een van de meest voorkomende methoden voor producenten en leveranciers om hun producten in het buitenland op de markt te brengen. In het internationale bedrijfsleven wordt het ICC Model vaak gehanteerd als uitgangspunt voor de vastlegging van dergelijke handelsrelaties. Belangrijke overweging daarbij is dat het ICC Model er niet op is gericht de belangen van één specifieke partij te behartigen, maar een universele evenwichtige basis voor een langjarige samenwerking te bieden. Aantrekkelijk daarbij voor het internationale bedrijfsleven is dat het Model voor bepaalde onderwerpen ook voorziet in keuzemogelijkheden. Juristen uit alle continenten zijn bij de totstandkoming van het ICC Model betrokken en uiteindelijk door alle 88 nationale ICC comités in de wereld getoetst aan nationale wetgevingen en handelsgebruiken.

Het ICC Model Contract on Distributorship werd in 1994 voor het eerst gepubliceerd en in 2002 herzien in verband met belangrijke nieuwe ontwikkelingen onder andere op het terrein van het mededingingsrecht. Na de publicatie in 2015 van het herziene ICC Model Contract Commercial Agency is nu ook het herziene ICC Model Contract on Distributorship gepubliceerd en verkrijgbaar bij ICC Nederland.

Het herziene ICC Model Contract on Distributorship is voor het internationaal opererende bedrijfsleven een welkom "up to date" instrument om tot een goede en evenwichtige vastlegging van distributieovereenkomsten te komen.

 

foto Van Till

Jaap van Till
Loyal Lawyers
ICC Commercial Law and Practice Commission

Nieuws

08-05

nieuwe richtlijnen voor betere samenwerking multinationals en belastingautoriteiten

Vertrouwen in het belastingsysteem is essentieel voor een goed functionerende samenleving. Bedrijven en overheden zullen daarom goed moeten samenwerken om ervoor te zorgen dat belastingverplichtingen in ieder land goed worden nagekomen. Transparantie en openheid zijn daarvoor van groot belang. De ICC Guidelines on Tax Principles for Multinational Businesses bieden bedrijven en overheden houvast om dergelijke samenwerkingen aan te gaan of verder vorm te geven.

> Lees meer...
01-05

overwegingen voor het gebruik van ict in internationale arbitrage

Hoewel de mogelijkheden op het gebied van informatie en communicatie technologiën (ICT) de afgelopen decennia hard zijn gegroeid, wordt er binnen internationale arbitragezaken relatief weinig gebruik van gemaakt. Toch is er, zeker op het gebied van efficiëntie, veel te zeggen voor het gebruik van bijvoorbeeld video-conferencing met getuigen of het gebruiken van cloud-technologie voor informatie-uitwisseling.

> Lees meer...
26-04

nieuwe editie van de intellectual property roadmap beschikbaar

Op 26 april lanceert ICC de nieuwe editie van de ICC Intellectual Property Roadmap. Deze editie van de Roadmap biedt inzicht in de manier waarop ontwikkelingen op het terrein van ICT en globalisering impact hebben op de creatie, het gebruik en de bescherming van intellectueel eigendom. Ook komt de wisselwerking tussen innovatiebeleid en andere thema’s aan bod, waaronder duurzame economische ontwikkeling en klimaatverandering.

> Lees meer...