Wie goed doet, goed ontmoet

“Integriteit is het juiste doen, ook wanneer niemand kijkt.” Dit was één van de uitspraken tijdens de Week van de Integriteit die aangeeft dat integriteit normaal zou moeten zijn. Iets wat je doet zonder dat je daarvoor beloond of erkend wordt. In een ideale wereld is dat misschien zo. Maar wat in de praktijk gebeurt, is eigenlijk het omgekeerde.

We kijken vooral wanneer mensen niet het juiste doen. Dat is veel spannender - en verwerpelijker.  Zo kunnen we fronsend iemand de schuld geven, of de vinger wijzen. We zijn er goed in om niet-integer gedrag onder een vergrootglas te leggen. Het gevolg is dat integriteit bij bedrijven vaak wordt aangemoedigd met een: “Zo wil je niet in de krant staan”, of “We moeten boetes/reputatieschade voorkomen.” Maar als medewerkers zich integer moeten gedragen zonder dat je motiveert waarom, of alleen ter voorkoming van boetes of schade, dan benadruk je het negatieve. Plus, je zult nooit kunnen bewijzen dat je boetes voorkwam dankzij integer gedrag.

Waarom integriteit niet vanuit het positieve benaderen? Waarom kijken we niet juist als mensen integer gedrag vertonen? Breng ‘what good looks like’ in beeld. Zoals tevreden klanten, gemotiveerde medewerkers en goede relaties met stakeholders in de maatschappij. De duurzame benadering, dus. Integer gedrag werkt ook aanstekelijk. Mensen werken graag voor, en samen met, een bedrijf dat integer handelt. Met een oud-Nederlands spreekwoord: Wie goed doet, goed ontmoet. Maar dan moeten we wel kijken als het juiste gedrag vertoond wordt… en daarvan leren.

maartenwestermann

Maarten Westermann
Chief Risk & Compliance Office, KPN

nu beschikbaar: tweede editie van de icc leniency manual

De lancering van de tweede editie van de ICC Leniency Manual vond vorige week tijdens het Pre-International Competition Network Forum 2018 in New Delhi plaats.

oeso anti-corruptie conferentie, 27 en 28 maart, parijs

Deze week organiseert de OESO de multi-stakeholder conferentie 'Global Anti-Corruption & Integrity Forum'. Met als overkoepelend thema 'Planet Integrity' zal tijdens de conferentie gesproken worden over hoe integriteit bijdraagt aan het creëren van een gelijk speelveld voor business, het socio-economische verschillen verkleint en de effectiviteit van overheidsbeleid vergroot.

paul polman wordt voorzitter icc the world business organization

Paul Polman (CEO, Unilever) wordt per 1 juli 2018 voorzitter van de mondiale ICC organisatie. Daarmee is hij de opvolger van huidig voorzitter Sunil Bharti Mittal (India). Dit volgt op zijn benoeming heden tot Eerste Vicevoorzitter van ICC.