Marketing & Adverteren

ICC levert op mondiaal niveau een belangrijke bijdrage aan het debat over verantwoorde reclame en zelfregulering. De 'Consolidated ICC Code of Advertising and Marketing Communication Pratice' is de standaard op het gebied van marketing en adverteren. Sinds de introductie in 1937 heeft het gediend als de hoeksteen voor zelfregulerende structuren in meer dan 35 landen, waaronder in Nederland. Hier leidde de ICC Marketing Code tot oprichting van de Stichting Reclame Code in 1963, die de ICC Codes nog steeds al uitgangspunt hanteert.

Naast deze ICC Marketing Code, worden standpunten over actuele thema's ontwikkeld, zoals 'Misplacement of Digital Advertising'. Met enige regelmaat vinden bedrijven hun legitieme reclame-uitingen terug op (malafide) websites die niet aansluiten bij hun doelgroep. Hosting partijen, websitebouwers maar ook beleidsmedewerkers dienen zich in te spannen om te zorgen dat online reclame alleen op de afgesproken plekken wordt getoond. ICC ontwikkelde het 'ICC Framework for responsible marketing communications of alcohol,' waar wordt ingegeaan op de toepassing van de ICC code op alcoholreclame.

ICC heeft een ICC Code Centre gelanceerd, waar gebruikers van de ICC Marketing Code gemakkelijk informatie kunnen krijgen. De link naar de website vindt u hier.

Laatste tweets

ICC Nederland - 23 hours ago

STAGE VACATURES! Ga jij op het puntje van je stoel zitten bij SDG's, WTO, anti-corruptie, CSR, UN? Dan ben jij wel… twitter.com/i/web/status/1…

reply retweet favorite
Richard Bistrong - 3 days ago

Thank you to @ICCNederland and @MarijkeWolfs for the opportunity to contribute a chapter to the new @iccwbo book, “… twitter.com/i/web/status/1…

reply retweet favorite

Nieuws

14-06

icc marketingcode viert tachtigste verjaardag

Sinds de jaren '30 is ICC's Marketing code in meer dan 35 landen de basis voor zelfregulering. In Nederland leidde de ICC code tot oprichting van de Stichting Reclame Code in 1963, die de ICC codes nog steeds al uitgangspunt hanteert. In haar tachtigjarig bestaan heeft de ICC Code of Advertising and Marketing Communication Practice zich ontwikkeld tot dé standaard voor internationale best practices en internationale zelfregulering op het gebied van adverteren en verantwoorde reclame- en marketingcommunicatie.

> Lees meer...
03-06

herkenbaarheid online advertenties van groot belang voor transparantie en consumentenvertrouwen

Met de ontwikkeling van online adverteren zijn nieuwe vormen van adverteren ontstaan, waaronder native advertising. Hierbij vormt een advertentie een onderdeel van de inhoud – bijvoorbeeld een online artikel.

> Lees meer...
20-10

zelfregulering prioriteit bij herziening vn-richtlijn consumentenbescherming

De VN herziet de zogenaamde United Nations Guidelines for Consumer Protection. Deze richtlijnen, voor het eerst gepubliceerd in 1985, bieden kaders voor duurzaam en veilig consumeren. Doel van de herziening is e-commerce en databescherming in de richtlijn op te nemen.

> Lees meer...